Nie ulega wątpliwości, iż podróże lotnicze są najbardziej wygodne dla każdego, unika się korków, przewoźnik zapewnia najbardziej komfortowe warunki, a czas trwania lotu jest dość krótki. Jednak w każdym przypadku mogą wystąpić nieprzewidziane okoliczności, przez które start samolotu staje się niemożliwe. Co wówczas może zrobić pasażer? Czy przysługują mu prawa do rekompensaty za takie niedogodności? Wszystko uzależnione jest od konkretnych okoliczności takiego zdarzenia.

Prawa pasażerów w sytuacji odwołanego lotu

Jednym z powodów do rosnącej frustracji na lotnisku może być odwołany lot, zwłaszcza gdy miał celem miał być wymarzony wyjazd na urlop lub bardzo ważne spotkanie biznesowe. Niewątpliwie taka niespodziewana sytuacja  wywołuje nie tylko ogromne niezadowolenie, ale również często chaos wśród wszystkich klientów linii lotniczych. Pasażerowie powinni jednak pamiętać, że mają w takiej sytuacji swoje prawa, z których przewoźnik niekoniecznie jest zadowolony. Wszelkie możliwości w zakresie odwołanego lotu reguluje specjalne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego, w myśl którego każdy pasażer lotów odbywających się na terenie Unii Europejskiej ma określone prawa. Dotyczy to wszystkich przewoźników, które z różnych powodów odwołują konkretny lot, bez znaczenia pozostaje jego rodzaj – czarterowy, czy pasażerski oraz ceny biletów. Każdy pasażer, który nie wie, w jaki sposób rozpocząć cała procedurę walki o swoje prawa w powyższej sytuacji, może zgłosić się w każdej chwili do wyspecjalizowanej firmy, takiej jak DelayFix. Wykwalifikowani pracownicy pomagają klientom najlepiej jak potrafią, zaczynają od przeanalizowania każdego przypadku, następnie jasno wskazują, czy pasażer ma uzasadnione prawo uzyskania odszkodowania.

Odszkodowania na skutek odwołanego lotu

Odwołany lot – co powinien zapewnić przewoźnik?

Każdy odwołany lot zobowiązuje przewoźnika do zapewnienia każdemu pasażerowi zwrotu kosztu zakupionego biletu, linie lotnicze mają na to 7 dni. Oczywiście dotyczy to osób, które po odwołaniu lotu zdecydowali się odstąpić od umowy, jeżeli nie – powinni mieć zapewniony alternatywny lot w najszybszym terminie. Inną ewentualnością mógłby być lot w innym terminie, ale po uprzednim uzgodnieniu tego faktu z klientem linii lotniczych. Odwołany lot jest także przesłanką do wypłaty odszkodowania dla pasażera, generalnie obowiązują trzy stawki: 250, 400 oraz 600 EURO. Najniższa dotyczy lotów na dystansie do 1500 kilometrów, 400 EURO mogą otrzymać osoby mające odbyć podróż do miejsca oddalonego od 1500 do 3500 kilometrów. Natomiast jeżeli odwołany lot miał odbyć się na dystansie przekraczającym 3500 kilometrów, przysługuje odszkodowanie w kwocie nawet 600 EURO. Należność wypłacana jest najczęściej przelewem, jednak niektórzy pasażerowie zgadzają się na zastąpienie pieniędzy voucherem na przyszłe bilety lotnicze – w takim przypadku niezbędna jest zgoda wyrażona na piśmie. Czasami linie lotnicze zwlekają z odpowiedzią na wniosek o odszkodowanie lub udzielają odmowy, dlatego najlepiej udać się do specjalistów, do których zalicza się między innymi firma DelayFix mająca na swoim koncie wiele  pozytywnie rozwiązanych spraw.